تبلیغات
..:: شهر آستانه علوی ( اراک - شازند - آستانه ) ::.. - تاریخ شهر آستانه علوی(آستانه شازند،آستانه اراک)

تاریخ شهر آستانه علوی(آستانه شازند،آستانه اراک)

نوشته شده توسط حامد زمانی

تاریخ آستانه

در سال 191 هجری شمسی ، در زمان حکومت مامون عباسی خلیفه ابودلف، از قبیله عرب به نام "عجلی"، فرماندار حکومت اشغالی آستانه شد.  و در دوره حکومت برادر مامون و معتصم نیز باقی ماند.


ادامه مطلب



در تمام این مدت آستانه پایتخت منطقه "جبال" (کوهستان) بودکه مرز آن از همدان به اصفهان، خوزستان و ری گسترش یافته بود. در تاریخ به این  منطقه به نام "ماد بزرگ" اشاره شده است.


بعدا علی عماددوله دیلمی، مسن ترین برادران دیلمی، از سلسله بویه توسط  مردآویج زیاری از سلسله زیاریان در سال حدودا 300 هجری شمسی به حکومت آستانه گماشته شد. این شاید آغاز به پایان رسیدن نقش عرب ها در این قسمت از ایران بوده است.


از اینجا، علی پس از شکست حاکم اصفهان که  4،000 نفر در اختیار داشت، نگهداری اصفهان را بر عهده گرفت، علی در حمله به اصفهان تنها 700 سوار در اختیار داشت، مردویج با حالتی خشمگین پسرش وشمگیر را بسوی اصفهان فرستاد.علی بسوی غرب حرکت کرد، اما از طرف دیگر فرصتی داشت تا یک پیروزی بزرگی در مقابل حاکم استان فارس که مستقیما دست نشانده خلیفه عباسی بود بدست آورد.


نزدیک 600 سال بعد (بیش از 500 سال پیش)، شاه اسماعیل صفوی دستور داد تا بصورت دقیق به تعمیر آرامگاه(آستانه) امامزاده سهل بن علی " کرج"  بپردازند. بعد از آن کرج را آستانه نامیدند.


آنچه در تاریخ به ثبت رسیده حاکی از آن است که، این منطقه یک راه طولانی را در بر داشته. شهر معروف هگمتانه در فاصله نه چندان دوری از اینجا ساخته شده . مدارکی وجود دارد که نشان می دهد که آستانه برای ارتش ماد ها یک پایگاه نظامی بوده است.


یک مکان باستانی زیارتی، که به شاه زند شناخته می شود در 7 کیلو متری شمال آستانه واقع شده است.


آستانه سه بار خراب شده است، یک بار توسط مغولان، بار دیگر توسط زلزله، و بار آخر بوسیله تاخت و تاز افغان ها در مسیرشان به طرف اصفهان.

 

در زیر قسمتی از نامه یکی از نوابغ آستانه، حاجی محمد باقر عباسی، که به "حاج آخوند " هم شناخته می شده، به رضا شاه در شروع حکومتش نوشته است، و تقاضای کمک برای تعمیر "امامزاده" را کرده است.


یک تاریخ کوتاهی از آستانه در نامه ای که بخوبی نوشته شده است وجود دارد. آن نشان می دهد که او یک مرد بسیار باهوشی بوده ، و شناخت زیادی از شهرش آستانه داشته است. خداوند روحش را شاد کند.


بعرض جناب عالی میرساند که آستانه مقدسه از معظم شهر های قدیمه بوده است و بواسطه آستان مبارک حضرت امامزاده واجب التعظیم والتکریم مشهور به آستانه مقدسه شده و اسم این شهر چنانچه در کتب تواریخ قدیمه ثبت و مندرج شده شهر کرج از اقلیم چهارم از اعمال ابودلف عجلی بوده است که در زمان مامون الرشید و معتصم از خلفای بنی عباس از جانب خلیفه در این شهر کرج امیر بوده است و محلی است در اینجا که معروف است به قلعه ابودلف و در طرف شمالی شهر کرج کوه(راسمند) و در پشت آن کوه چشمه کیخسرو و مرغزار(کتو) که از مشاهیر مرغزارهای عجم است در دامنه آن کوه واقع است و مزار کثیر الانوار امام زاده واجب التعظیم حضرت عمر بن علی علیه السلام است که فعلا مشهور بسهل بن علی علیه السلام است با بعضی اخوان و اصحاب در این شهر واقع است از قدیم الایام این حضرت بقعه و بارگاه و دستگاهی معتبر داشته است.


سلاطین صفویه مجددا این بقعه و بارگاه را تعمیر نموده اند و فعلا صندوق مبارک حضرت که آیات قرآنیه ولا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم(الی) والله ذوالفضل العظم در او نقش است و تاریخ صندوق سنه تسماه و اربع و اثنین و حجرات مدرسه معروف است به بنا شاه اسماعیل صفوی و بنا گنبد فعلی و ساختمان رواق تا حد کتیبه گنبد را علی شاه ظل السلطان پسر فتحعلی شاه قاجار ساخته و بعد از دو سال حسام السلطنه محمد تقی میرزا پسر دیگر فتحعلی شاه باقی گنبد را که نا تمام بوده تمام میکند و بنا مینماید و چهل خانه وار خدام حضرت که بزرگان آنها صاحب منصب بوده اند از متولی باشی و نایب متولی و وزیر و خادم باشی و مستوفی و مشرف و چرانحچی باشی و صدر الحفاظ و کلید دار و مدرس و قاری و موذن و کفش دار و فراش و میراب و علمدار و علمه جات متولی و بعد از غصب موقوفات کثیره حضرت علیه السلام نادر شاه دویست و نه خروار غله مستمری و وظیفه جهت خدام حضرت مقرر مینماید و پانزده تومان جهت روشنایی و صاحب منصبان حضرت هر کدام به حسب رتبه و شان خود از این دویست و نه خروار وظیفه و مستمری می برده اند و در این چند سال که وظیفه و مستمری این بیچاره ها قطع شده همه فقیر میشوند.


و یکدانگ قریه موسومه به هفته از قرا کزاز و مزرعه مدعوه بر آدشته از قرا شرا از موقوفات باقیست آنهم نه بخدام عاید میشود و نه بمصرف خرابیهای حضرت میرسد.


واقعا بقعه و بارگاه و دستگاه که آثار قدیمه است خوب بناییست حیف است که خراب شود و منهدم گردد هرگز به صدهزار تومان چنین بنایی ساخته نمی شود ، رحم الله معشر الماضین که باقیات صالحات برای خودگذاشتند و از همه آن دولت و ثروت و شوکت اثری از آنها باقی نیست مگر این آثار خیریه از آنها چه قدر مستحسن و خوب است که اولیا دولت همت بگمارند و نگذارند که این آثار قدیمه منهدم و خراب شود و جد و جهد فرمایند در تعمیر و دایر بودن و آباد شدن این بقعه مبارکه موجب اجرعظیم و  ثواب جزیل است و باقیات صالحات است چه قدرمستحسن وخوب.


منبع: آستانه علوی

 




نظرات